Äppelgårdens maskrosvin

Igår blev vårat maskrosvin äntligen klart, lagom passligt till midsommar! Jag hade inte så höga förhoppningar på vinet då det är vårt första och jag fått höra att det kanske inte är en sån fantastisk smakupplevelse trots allt. Jag blev dock positivt förvånad över resultatet. Vinet har en ganska vacker gul färg om jag jämför med den bruna ganska trista färgen som maskrosvin ofta har. Smaken är rätt mild och har en liten citrus och russin karaktär, då vi använde både citron, apelsin och russin som smaksättare. Det sägs att vinet ska smaka bäst efter cirka ett års lagring men vi tänkte bjuda på vinet redan nu ikväll till de gäster som förhoppningsvis dyker upp för att fira midsommar på gården.


Här ser ni resultatet. Sambon fixade till en vacker etikett som får pryda flaskan och de började genast se mera  genuina ut.


Igår passade jag också på att samla syrenblommor till ett framtida syrenvin. Fönstret för att skörda syren är väldigt litet, då blommorna inte får vara för gamla eller för nya. För gamla och de ger en bitter ton till vinet och för nya så lossnar de inte från stjälken och gör det svårt vid rensningen. Trots att jag passat in tiden alldeles rätt tog det ändå några timmar för mig att pilla loss alla små blommorna från klasarna. Man vill inte ha något av det gröna från blomstjälkarna (gäller både syren och maskros.) då de ger en bitter biton till vinet. I ett framtida inlägg får ni höra hur det gick med syrenvinet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

De glömda örterna