Rabarber-syren vin

Vårt andra vin från gården är äntligen klart. Denna gång blev det med smaken rabarber-syren. När vi gör vårt vin försöker vi använda ingredienser som vi kan hitta bland trädgårdens mångfald. Det är ett sätt att ta tillvara på det som trädgården ger oss men också som en liten hyllning till gården och alla minnen som lever där. 
Så länge jag kan minnas har det vuxit stora syrenbuskar i trädgården som under en kort tid på somrarna förgyllt tillvaron med sina underbara dofter. När blommorna var som vackrast, passade jag på att plocka av dem. Jag njöt av doften medan jag satt där i lusthuset och pillade bort de små lila blommorna från sina klasar. Det var ett petigt jobb men jag hoppades att det skulle löna sig att vara noggrann i slutändan.
Jag hade inte så höga förhoppningar om rabarber-syren vinet, då många sagt mig att de tror det kommer smaka parfym. Halvvägs genom processen var jag redo att hålla med dem. I den första provningen smakade vinet inte bra och vi var nära att hälla bort hela satsen men i sista stund bestämde vi oss för att låta bli. Och tur var det! Nu har vinet hunnit mogna lite mera och jag skulle vilja påstå att den fick en perfekt smak för dem som är nya på att dricka vin. Den är väldigt mild och passar till det mesta. 


Sambon fixade till de fina etiketterna.


En av syrenbuskarna som fick bidra med blommor till vinet.

Det finns så otroligt många spännande växter som bara väntar på att få komma till användning i trädgården. Där finns bland annat ett stort antal bärbuskar fulla med bär och äppelträd som dignar av frukt. Allt väntar på att användas och att tas tillvara. Det lite mera ovanliga som jag tänker testa göra vin på är de orangea rönnbären som finns överallt på gården. Surt sa räven men vi får se hur det blir sen.
Där finns också hasselbuskar fulla med nötter som jag tänkte testa baka bröd med sen när de är mogna. har ni något bra recept som jag kanske borde testa?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna