Brännässlan är en mirakelväxt?

Idag har jag inte hunnit spendera särskilt mycket tid på gården. Ett möte drog ut på tiden och jag lämnade jobbet först kl 18.45 för att sedan skynda iväg på en plantauktion som började kl 19.00. Där ropade vi bland annat in en anemon, blåklint och en stor torva med stjärnflocka som alla hittade ett tillfälligt hem på ett tomt ställe i rabatten, i väntan på sin slutliga plats.


Det bjöds på många intressanta plantor och jag satt med telefonen i högsta hugg för att snabbt som ögat kunna googla efter information innan klubban föll.
Ca 19.45 Skyndade jag vidare till gården med mina fynd för att möta upp med sambon som var fullt upptagen med att samla ihop de sista högarna med hö. Han såg så nöjd ut där han satt på traktorn och körde från hög till hög, så jag passade på att ge mig ut på nässel jakt. Det är tydligen nu man ska plocka nässlor om man vill få ett riktigt bra nässelte. Nässlor lär vara bra för alla möjliga åkommor och ska vara en av de bästa medicinalväxterna som vi har här i norden, så nu tänkte jag testa på att göra te av bladen.


Brännässelte ska tydligen vara bra mot olika eksem och en tesked sägs vara tillräckligt för att uppfylla dagens c-vitaminbehov. Den ökar också järnhalten i blodet och är bra för bland annat håret och matsmältningen. I de texter jag har läst tycks den mest likna en mirakelväxt så nu tänkte jag själv testa göra te och nesselbröd av de löv som jag plockat idag. 


Nässelblad på torkning på balkongen.


Har ni själva testat på te av nässlor?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna