Det undangömda paradiset

Jag önskar att jag kunde förmedla stämningen på gården just nu. Det är som ett litet undangömt paradis. Många olika blommor har slagit ut och flera knoppar frodas ännu och väntar på sin tur i solskenet. Det är så lummigt och grönt. Både fåglar och insekter trivs i trädgården och idag när jag påtade i trädgårdslandet, såg jag en vacker macaonfjäril sakta fladdra förbi i maklig takt. Jag vågar nästan påstå att det är en av våra vackraste fjärilar, synd bara att den börjar vara så ovanlig nu för tiden. Jag blir alltid glad när jag lägger märke till dessa lite ovanligare gäster i trädgården, det är bra att de har funnit en fristad i vårat lilla paradis.
Igår när jag klev ur bilen möttes jag av den nyutslagna syrenens ljuvliga doft och idag infann sig rönnens mera fylliga arom på gården. Äppelblommens tid var kort och snart har alla vackra blommor lämnat träden och gräsmattan ser nästan ut att vara täckt av glittrande snö. Trädgården ändrar dagligen nu och det känns som om varje dag har en ny överraskning för oss. Knappt hinner vi vända ryggen till innan något nytt dyker upp. 


Gräsmattan är nästan vit under äppelträden.


Plattorna till växthuset har rätats ut med hjälp av lina och sambons älskade vattenpass. Underst satte vi markduk för att undvika ogräset så länge det går, sen sattes bergdamm på innan det stampades ner så det blev så kompakt som möjligt. Efter mycket mätning sattes äntligen plattorna ner. Jag tror jag hörde sambon muttra ett eller två: Aldrig mer... Så går det när man är så noga som den överentusiastiska sambon!


Idag hämtade vi några nya växter till vårt trädgårdsland, det blev blommor i pallkragarna i  mitten och längst mot växthuset planterades sallader, spenat, ärtor, en mynta och gräslök,
Inom de närmaste dagarna ska vi se om vi hinner få ner morötter och potatis. Vi får hoppas att potatisen hinner bli klar ännu denna sommar fast den blir satt såhär pass sent.
Jordgubbar och åkerbär hoppas jag också kunna få i jord denna vecka.


Odlings lådorna har fyllts med totalt 1200 liter jord och ännu behövs några lådor fyllas ut. två ton grus har använts mellan lådorna och ett ton stendamm har använts under plattorna. Allt detta har vi burit och kånkat på denna vecka.


Allt detta släpande belönades med god mat på en mysig och lokal restaurang.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna