Gräset är grönare på andra sidan

Denna vecka har gräs och diverse ogräs växt så det har knakat i knutarna på gården och jag passade på att gå på maskrosjakt medan ogräset ännu får växa fritt. Min tanke var att testa på att göra maskrosvin som man kan bjuda åt gäster när de hälsar på senare i sommar. Det finns en viss charm i att kunna säga att det är eget vin från gården. 
Det uppstod dock problem när jag upptäckte att det inte fanns tillräckligt med maskrosor i trädgården för att fylla kvoten jag behövde för att göra vinet. Snopet stod jag där och stirrade omkring mig på de tomma maskrosplantorna som jag redan avverkat, några få ynkliga knoppar fanns kvar som inte dög att ens göra te på... Jag lyfte blicken och såg ut över mosters gröna och prunkande gräsmatta. Där växte minsann några feta maskrosor! Jag såg åter på gårdens slitna hömatta med de ynkliga maskrosorna som slokade uppgivet. Så skakade jag på huvudet och gav upp uppgiften att samla och rensa maskrosorna. För att svälja besvikelsen bestämde jag mig för att gå och släpa lite sten till muren, allt medan jag hörde hur mosters feta maskrosor lockande ropade mitt namn. Jag försökte ignorera dem men de var ytterst påstridiga och min vilja är svag. Jag gav efter för frestelsen. Snabbt som ögat var jag där staketet slutar och lutade mig över på mosters sida medan jag roffade åt mig av hennes soligt välmående maskrosor. Med ett stygn av dåligt samvete lunkade jag sedan till gästhuset där jag satte mig ner på trappen för att rensa det lilla knippet jag så sniket hade snott. 
Jag tror nog inte moster saknade sina maskrosor men det ligger inte i min natur att ta något utan att fråga även om det råkar vara en handfull med vad många skulle kalla ogräs! 
Nu jäser maskrosvinet så gott här hemma i lägenheten i stan och jag kan bara hoppas att vinet nu blir extra sött eftersom jag fick känna mig halvt kriminell för att få tag i ingredienserna. Så går det när man är helylle men gräset är grönare på andra sidan och maskrosorna fetare! 


En bild på stöldgodset.


   
Vi blandade i apelsiner och russin tillsammans med maskrosorna för att få mer smak på vinet! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna