I ett land av rötter

Äntligen ett nytt inlägg efter några dagars bloggpaus. Jag lyckades dra på mig feber nu i några dagar och har därför tagit tid att vila men bara för att jag har tagit det lugnt betyder det inte att inget har skett på gården. Så nedan följer en kort redogörelse över det som vi pysslat med.
Några fler prydnadsbuskar har blivit trimmade, ett träd som föll i fjolårets höststorm har sågats ner och den gamla jordfräsen har getts lite kärlek så den startar på nytt. Vi har kastat ut gräsfrö där det behövs och tillfört lite extra näring så gräset ska få en chans att gro förbi mossan. Sist men inte minst testade vi jordfräsen i det gamla trädgårdslandet och vände upp mängder av småsten som får ett nytt hem i stenmuren. I landet fanns också rötter i tusental som kommer ta mig hela sommaren att rensa bort men då har jag ju i alla fall något att göra! Våran gamla säng har blivit flyttad till gästhuset då bäddsoffan där är för kort för att mina sambo ska kunna ligga alldeles bekvämt i den.  


En sådan liten kompis kom och satte sig framför mina fötter när jag jobbade vid huset här om dagen. Den hade väldigt bråttom att gräva ner sig så förhoppningsvis kommer det några fler baggar så småningom. Jag har alltid gillat tordyvlar då de är så vackra och så fina i formen trots deras något ifrågasättbara  kost... Jag hoppas att den på bilden är en vårtordyvel då den är rödlistad i Finland och räknas som en utdöd art men det är mera troligt en vanligare skogstordyvel.
 (För de som är intresserade.)


Sambon och farsgubben fixar nytt glas till de rutor som spruckit på växthuset. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna