Midsommaren i bilder

Midsommaren har till största delen gått lugnt till på gården. På fredagen anlände gäster och vi grillade tillsammans och åt gott, trots det kalla vädret. En flaska av gårdens maskrosvin korkades och vi drack alla en liten midsommarskål och sjöng några snapsvisor. Jag såg inga bittra miner hos våra gäster så vinet verkar ha gått ner i alla fall. 
Efter maten krävde den kyliga luften att vi flyttade midsommarfirandet inomhus var vi spelade sällskapsspel och fortsatte med allt det goda. Undersmåtimmarna smög gästerna hem utan att jag märkte något då jag tydligen börjar ta efter farsgubben med att somna tidigt på kvällarna. Klockan halv ett var jag så sömnig att jag knappt kunde hålla mina ögon öppna och fick därför ursäkta mig för natten. Jag hörde några framviskade kommentarer om min "höga ålder" när dörren stängdes bakom min rygg men jag var endast nöjd med att få traska ut i den kalla natten. Gräset var fullt av dagg och mina skor blev genast blöta när jag traskade iväg mot den lilla gäststugan jag denna vecka kallar hem. 
Vi har det mysigt här nu, sambon, jag och katterna. Katterna ligger trygga, feta och varma i sängen och höjer mysfaktorn medan jag bäddar ner mig med böckerna i högsta hugg. Sambon ser inte ut att vara så illa däran han heller. Hans normala rastlöshet och fixar impulser verkar han ha satt på hyllan, i alla fall för denna helg.


Grillen gick varm under kvällen och det grillades alla möjliga sorter.


Bordet ute i trädgården pyntades med väldoftande syrener och ormbunksblad.


Den ena syrenbusken på gården har så otroligt många blomklasar i år, så det syns knappt att jag skördat blommor till framtida syrenvin.


Den lilla dammen har äntligen fått en ny fontän och den porlar nu glatt i trädgården.


På gården finns det många fågelholkar och jag har räknat åtminstone fem stycken som har ungar. I den på bilden bor familjen talgoxe. I de andra bor två familjer svartvita flugsnappare, en gråsparvsfamilj och den sista holken har jag inte spanat på tillräckligt länge på för att avgöra vad som bor där, jag har bara hört ljudet av pipande ungar. Kanske blir det morgondagens projekt.   

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna