Nattliga gäster

Kvällen faller på äppelgården och solen gör ett sista tappert försök att skingra regnmolnen för att ge oss en sista gnutta kvällssol. Gräset är redan fuktigt av nattdaggen och vi har precis grillat några korvbitar som vi njuter av inne i gäststugan när jag plötsligt ser en rörelse i ögonvrån. Jag vrider på huvudet för att se bättre. En kort stund hinner jag tänka: Oj det var en konstig katt som står och gräver i vår hö-hög som vi har i skogsbrynet. Sekunderna senare inser jag att kvällsgästen inte är en katt överhuvudtaget utan en mårdhund som hittat in till knutarna. Länge får vi sitta och se på hur den intresserat gräver omkring i gräshögen. Katten som sitter i fönstret ser surt på den oinbjudna gästen och hans svans piskar hårt medan han ilsket stirrar på mårdhunden där ute. Snabbt är jag framme med kameran och lyckas fånga djuret på några suddiga bilder. Kvällsdimmorna börjar snart rulla in från ängen och den oinbjudna gästen slinker tyst iväg lika obemärkt som den kom.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna