Veckan som gått

Denna vecka har vi tagit itu med några större projekt på gården. Vi satte på vattnet till gården så vi skulle kunna vattna ordentligt och jag fick samtidigt min första ofrivilliga dusch i källaren när vi upptäckte att vattenledningen har frusit sönder... Det var kallt. Tur när sambon i alla fall har rätta utbildningen för att fixa problemet!
Med mammas hjälp vågade jag ge mig på att rensa ogräset i några rabatter men det finns fortfarande över tio stycken rabatter kvar som står och väntar på någon med gröna fingrar. Jasminbuskarna har blivit ansade och äntligen har jag fått ner en av mina vackra pioner!
Trädgårdslandet har fått sig en ordentlig omgång och vi har rensat rötter så svetten droppat. Igår lade vi ner markduk och började fundera i vilket mönster odlingslådorna får stå.


Här ser ni mängden ogräs vi har haft att göra med! Högra sidan i bilden var vi redan hade fräst upp jorden och rensat, kommer bli där odlingspallarna får stå. Vänstra sidan blir gräsmatta med en rabatt då vi inte behöver ett så stort trädgårdsland.


Här har jorden blivit rensad från rötter och andra sidan fräst. stenplattorna som leder till växthuset har plockats upp för att rätas ut. 


Markfilten som ska skydda mot ogräset räckte inte riktigt till, så vi får lov att köpa mer. En odlingslåda testas. De ska betsas i en mörkare färg och ställas i något fint mönster.


Då man har en duktig sambo så får man hela 24 odlingslådor helt gratis!


Vi avslutar med en bild från huset. När man inte ser rabatternas tillstånd ser det nästan ut som det gjorde i mina barndoms minnen. Det är mycket jobb kvar, hömattorna som vetter mot vägen ska ännu klippas och fixas, stenplattorna behöver rätas ut, granarna ska bort o nya träd planteras i något skede. Rabatterna ska rensas och huset behöver målas men dagar som igår spelar det ingen roll. Det är så skönt att gå där i solen och pyssla. Som min sambo säger: Det är ett gemytligt jobb.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna