Det rika livet

En av de saker jag älskar med gården är det rika naturlivet som finns strax bakom knutarna. Ikväll bestämde vi oss för att gå ner till den närbelägna sjön för att fiska. Fiskelyckan var inte så stor men maskarna de tog minsann slut. 
Det blev sent och solen gav sina sista strålar till jorden innan vi bestämde oss för att bege oss hemåt. Med några tusen myggor surrande kring öronen flydde vi med bena på ryggen genom den lilla skogen och bort över ängarna. 
På hemvägen mötte vi en ståtlig älgko som långsamt lunkade över den lilla grusvägen vi befann oss på, Den gav oss en värderande blick innan den försvann in i buskagen igen. Tur att den inte hade kalvar som vi kom i vägen för! Jag önskar att jag hade haft kameran med mig, älgen är ett så ståtligt djur och jag hade gärna delat med mig av minnet vi precis skapade. 
Vi fortsätter och några minuter senare ser vi ett rådjur som står i skogsbrynet och betar. Den hör oss komma och snabbt reser den sitt huvud för att betrakta oss med sina stora ögon. Rådjuret avgör att vi är en farlig sort och snabbt rusar den, liksom älgen in i skogen. 
På gården sitter en hare och väntar ängsligt. Den springer av och an innan den stannar upp för att se oss gå förbi.
När vi är här på gården kommer vi så mycket närmare det djurliv som finns runt knutarna. Det är så härligt att gå här både morgon och kväll. Den här senaste veckan när vi bott här har varit otroligt skön. Ingen tv och inga överflödiga moderniteter. Bara vi och våra katter samt naturen runt knuten. Jag har knappt brytt mig om att läsa nyheterna på mobilen, den yttre världen får klara sig utan mig ännu en stund. 


De sista solstrålarna för kvällen.


Efter en lång dag är det extra mysigt att komma hem till våra varma och mjuka katter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna