Luffarbarn

Jag älskar att gå barfota och känna den mjuka livskraftiga gräsmattan under mina fötter, det hör liksom sommaren till. Mina fötter är alltid fulla med gräsfläckar och damm, så har det alltid varit och kommer ännu vara i många år framöver. Till sambons förtret kan jag tillägga. Jag har haft många namn under åren, luffarbarn, barfotabarn m.m. men till skillnad från tilltalsnamnen har jag alltid valt att gå barfota vilket inte är fallet för de som förut kallats för dessa namn.  
Idag har vi återigen varit igång och fixat på gården. Vi har fräst en liten jordplätt som ska bli en ny gräsmatta för mina fötter att upptäcka samt sågat ner två björkar vars grenar hängde ner över snickarbodens tak. För att inte takplåtarna ska ta skada tvingades vi såga ner de vackra träden och även om det sved till lite i mitt björkälskande hjärta vet jag att det är bäst så.


Det växer något något bakom garaget, jag vet inte vad det är men det är mycket vackert där det brer ut sig.


Före och efter björkarna fälldes. Det var rätt knepigt att få ner dem, då de lutade över snickarboden och riskerade att falla över taket. En bit ifrån står dessutom både växthuset och gäststugan så det blev att sikta noga och ta topparna av björkarna först.


Sambon uppe på stegen med motorsågen. Låt mig säga att jag höll andan och väntade med telefonen i högsta hugg. När jag sedan själv tvingades klättra på stegen med sågen i hand skakade benen värre än asplöv. Det är få saker som skrämmer mig, men att klättra på stegar är en av dem. Jag känner inte obehag för höga höjder så varför just stegen skall vara ett sådant problem har jag ingen aning om. 
Det var tur att sambon har ett så bra ögonmått för trädet var ca en halv meter ifrån att träffa växthuset Men det kunde heller inte ha fallit mer perfekt än så!


För er som inte vet har sambon och jag som hobby att vara ute med metalldetektor. Det här yxhuvudet fann vi förra året i en lekpark inne i stan, nergrävd tio centimeter från en sandlåda. "Skaftskyddet"avslöjar att det troligen är en finsktillverkad yxa. Den är handsmidd så den är högst antagligen tillverkad före 1900-talet. Av björken som fälldes tänker sambon tillverka ett nytt skaft så yxan kan få ett nytt liv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Rabarber-syren vin

Äppelgårdens maskrosvin

De glömda örterna